söndag 9 januari 2011

Julbak

En sak som, i alla fall enligt mig, hör julen till är att baka och göra godis.
För mig är det ett sätt att koppla av att pyssla i köket. I år, förutom klassikerna, gjorde jag ett par nyheter i år.

En av nyheterna är faktiskt en gammal klassiker men med knorr. Chokladmuffins med kanelsmak. Väldigt enkelt sätt att göra nåt med julsmak och OJ OJ så gott blev det!
Bara att ha i kanel i smeten till vanliga chokladmuffins.


Den andra nyheten jag gjorde var en saffranskladdkaka. Det är utan tvekan min nya favoritkaka! Otroligt gott! Dessutom betydligt enklare att göra än lussekatter eller andra saffransbakverk.
Skulle kunna äta en hel sån själv utan problem! (fast man mår nog inte så bra om man gör det....)
Har inget kort på den men här är receptet:

4 1/2 dl socker
2 1/4 dl mjöl
3 ägg
4 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
1 1/2 dl eller 135 g smält smör
1 påse saffran á 0.5 g

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda i hop alla ingredienser, smöret sist. Ha upp i en smörad och bröad form med löstagbar kant. Ställ in i ugnens nedre del i ca 35 minuter.

Smaklig spis!

Inga kommentarer: