måndag 7 december 2009

Bakdag

Idag hjälpte jag Hampus med en läxa. En riktigt mumsig läxa.
Det handlade om mått och förståelse över volymer. Han skulle lära sig genom att ta med sig ett kakrecept till skolan.

För att vara überpedagogisk så bakade vi receptet han valt, kärleksmums (som i min version av Sju sorters kakor hette Snoddas. Har ni hört det förut?! Det hade inte jag)
Det blev ett hejdundrande kladd i köket men kul hade vi!
(om ni undrar så är det jag som tagit mig en smakbit på kakan. Kunde inte hålla mig.... :) )


Medans vi höll på kom Hanna och ville baka hon också. Så när Hampus var klar diskade jag upp några saker vi använt och sen började jag och Hanna att baka.
Då blev det en sockerkaka med vaniljglasyr och rosa strössel på.

Eftersom barnen åker till mamma på fredag och inte kommer hem förens efter julafton har vi bestämt att plocka fram julgranen redan imorgon, klä den och smaka på allt det goda.

Båda två var jätteduktiga i köket och gjorde nästan allt själva.


Senaste stickprojektet är en röd mössa i samma modell som den gröna jag gjorde förra året.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Vilka godsaker! Jag kallar dem för kärleksmums, Snoddas är samma recept med en hel tårta istället för bitar. Gott vilket som!

TheréseC sa...

Så mycket gott!!

Nu blev jag både sugen på att baka OCH plocka fram julgranen... =)

Anonym sa...

Jippi. Äntligen någon mer än jag som vill plocka fram granen alldeles för tidigt.... jag har funderat på det länge, men har bestämt mig att försöka hålla mig till nu i helgen!!!

Och nu har jag köpt mig en röd klänning till julen, så nu är det bara en tomteluva som fattas, sedan kan jag leka tomtemor... ha,ha....

Och jag som lovat mig själv att INTE handla mer kläder på länge... suck!!!

Kram Marina