torsdag 3 september 2009

Återvinning

Vad gör man när man har gamla tröjor som inte sitter som dom ska längre men som man fortfarande gillar?
Jo man gör som The Queene of Crafts Martha Stewart:
Man gör om dom till tygpåsar!

Sagt å gjort så blev det ett par sådana gjorda idag efter att jag rensat lite i garderoben.

Dom är busenkla att göra:
1. Vänd tröjan ut och in och sy en raksöm längst ner.
2. Klipp bort halslinningen + lite extra tyg runt om. (tänk på att ni nog vill ha ner annat än bara småsaker i påsarna).
3. Klipp av ärmarna
4. Sy en sicksacksöm längs dom avklippta kanterna.
Klart!



Påse nr 1 är gjord av en av mina absoluta favotröjor jag någonsin ägt (med texten Jag är underbar! Faan ta mig!) är från en av Jonas Gardells shower.
Eftersom tyget i tröjan var ganska tjockt så blev det lite knöligt. Inte så bra....

Påse nr 2 är gjord av en vanlig t-shirt. Betydligt lättare och smidigare att göra en påse av. Rekommenderar att använda såndan tröjor om ni får lust att göra några egna påsar.

2 kommentarer:

kajsamaria sa...

smart! ska, inte nu genast ikväll, också göra sånna med gamla tröjor som jag bara inte kan slänga... :)

Unknown sa...

Åh vad smart hon är Martha! Och du! Jag kom genast på minst fem tröjor jag aldrig använder men inte vill slänga... Fast jag har ju ingen symaskin tyvärr. Kanske kan låna en någon gång och fixa detta. Verkar vara ett pyssel som till och med jag klarar. Eller?!