söndag 22 februari 2009

Klossar hit och klossar dit

Idag var det full aktivitet här hemma!
.


Har tidigare skrivit ett inlägg om mina klossar. Idag var det åter dax att ta fram sandpapper, färg och lack igen och producera lite. Har fått en beställning på ett helt alfabet så det blev många klossar på en gång.

Hade förträngt hur rysligt trött i händerna man blir av att sandpappra alla kanter och hörn. Jag köper bänkskivor som min snälla pappa, snickaren, sågar upp åt mig. Förut var hinken och en påse överfull med klossar men nu börjar förrådet tryta.

.

Efter sandpapprandet ritade jag upp en bokstav på varje kloss, färglade dom och målade en svart kontur. Beställaren tyckte det räckte det med färg på övriga sidor, men jag kunde inte låta bli så på några av klossarna blev små bilder.

.

Det blev lite enformigt emellanåt eftersom jag först slipade kanter och hörn på alla 28 klossar (336 kanter och 112 hörn). Sen målade jag bokstäver på alla 28 klossar. Efter det målades sidorna (140 st) i olika färger och till sist lackade jag alla sidor (168 st).
Tur att det var en massa bra skidor på TV att titta på under tiden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad fina klossar och jag kan tänka mig att det tar tid att sitta och sandpappra. :-))))

Om du är över hos brorsbarnen måste du knäppa av en mobilbild till mig på legopåsen. Skulle vara så kul att se hur andra gjort.

Stor kram

Anonym sa...

Men vad fiffigt att göra egna klossar. De är jättefina!