lördag 7 mars 2009

Göra gott

Förra helgen hade jag Kumla kakbank här på besök.
.
Vi träffas, fikar och sänker pengar till välgörande ändamål.
.
Denna gång blev det mikrolån till 3 kvinnor genom den fantastiska organisationen Kiva.
.
Vi köpte även ett kit med 200 doser poliovaccin via UNICEF. Ett kit ger över 60 barn ett fullgott skydd för sjukdomen.
.
.

Improviserade ihop en kaka till mötet. Den verkade uppskattad för det helt uppäten efteråt. Här kommer receptet (tror jag i alla fall.... Eftersom jag improviserade och jag inte minns exakt vad/hur jag gjorde) :

Vinbärskaka
2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
1 msk vaniljsocker (typ nåt sånt... kanske lite mindre...)
ett par msk smör (hällde bara i lite i smeten men det var nog nåt sånt)
vinbär

Vispa socker och ägg poröst. Blanda i mjöl, vaniljsocker och smör. Häll smeten i en form med löstagbar kant och strö över vinbär. In i ugnen på 200 grader i 15-20 minuter. (Tror det var den värmen och tiden jag använde.... men håll lite koll på kakan så blir det nog bra.)


Man mår väldigt bra när man har hjälper någon som verkligen behöver hjälp.

Så skänk en slant
och
gör världen lite bättre
nu!

Inga kommentarer: