torsdag 4 december 2008

Köpstopp 2009

Jag har blivit inspirerad! Av Under solens köpstopp 2009. (så mycket att jag har snott hela hennes upplägg.... Hoppas det är ok.)

Jättebra för min ekonomi.
Jättebra för miljön.
Jättebra för alla överfulla garderober, skåp och lådor här hemma.
En jättebra idé helt enkelt!

Det blir inget totalt köpstopp för min del för jag håller på att spara till både nya glasögon och ny säng. Det är alla småköp och impulsköp som är förbjudna.


Förbjudna saker...
- inredningsprylar (Äger redan på tok för många ljusstakar, skålar mm mm)
- handväskor (Behöver inte fler sånna heller)
- smycken (Skulle kunna öppna butik med allt jag har hemma)
- pennor, papper, kuvert (Om det inte tar slut. Vilket knappast kommer under det närmaste året!)
- handarbeten (Gör klart allt som ligger och väntar istället!!)
- hushållsapparater (Om inte nån jag använder mycket går sönder)
- husgeråd (Om inte nåt går sönder)
- tidningar (tur att jag gett mig prenumerationen på mattidningen i julklapp)
- böcker (Det kommer bli riktigt svårt! Men jag har massa olästa böcker hemma som jag kan läsa. Och så finns ju biblan.)
- CD-skivor & filmer (det kan också bli svårt)

Tillåtna saker...

- förbrukningsvaror (som tex servetter, ljus, frimärken, tvättmedel. Men bara om det jag har hemma tar slut!)
- mat
- hygienartiklar och smink (Bara om det jag har hemma tar slut)
- kläder och skor (Om nåt går sönder får jag köpa en ny. Tex slänger jag ett par jeans får jag köpa ett nytt par)
- medicin & läkarkostnader
- presenter till andra vid födelsedagar och jul (Så klart! Men jag ska försöka ge bort så mycket "nyttigt" som möjligt. Tex donera till välgörenhet eller dyl)
- pysselsaker (Om lagret hemma är slut. Vilket det inte lär göra i första taget)
- bensin och annat till bilen

Andra spartips...
- minimalt med godis/snask/tuggummi mm
- storhandla och planera
- göra veckomatsedel

Roliga gratisgrejer...
- byta saker med andra
- gå till biblioteket

5 kommentarer:

Anonym sa...

Rolig idé, skulle gärna haka på, men jag känner mig själv så jag skulle inte klara av det.... Men man kan ju använda en del av tänkandet iallafall. Superbra!!!
//Marina

Anonym sa...

Vad snabb du är... =)
Är ju lite sugen på att göra samma sak, kanske jag också ska försöka?! - dock inte så "officellt"... Ingen idé att prata för högt om det eftersom jag känner mig själv så bra att jag VET att jag INTE kommer klara det. Men jag ska i alla fall FÖRSÖKA!!!
Vi får väl peppa varandra... =)
Blir det ytterligare en blogg att följa nu...??

Maria sa...

Japp massa pepp får det bli! Nej det blir inte en till blogg att följa. En till blogg orkar jag inte med. Jag kommer nog att uppdatera lite om köpstoppet här istället.

Anonym sa...

Men vad roligt! Kul att Du blivit inspirerad! Får jag lägga till Dig i länklistan över andra som köpstoppar? På min sida alltså.

Esbe sa...

Det som är riktigt bra är att du på biblioteket kan låna filmer och musik! Du får kanske börja ge dig in i nya genrer efter ett tag, men du har ju en möjlighet där i alla fall! Lycka till med köpstoppet - själv har jag bara styrt upp reglerna kring hur jag får handla!