torsdag 29 januari 2009

Illustration

Jag är inget fan av blyertspennor.
Vet inte riktigt varför men jag har alltid föredragit tusch.
Tror det har nåt med det permanenta , det bestående, som jag gillar. Man kan inte sudda och göra om tills det är "perfekt" utan det är bara att gilla läget och fortsätta med nästa streck.
Jag gillar asymmetri.
Dessutom är det lätt att lägga/dra handen över det man tecknat och då blir hela bilden smutsig.

Idag rotade jag runt i min låda full med block och papper. Hittade jag ett gammalt block där jag klistrat in små teckningar jag gjort.
Tyvärr hade jag inte preparerat dom med fixativ (en spray som gör att blyerts- och kolteckningar inte "smetar ut" sig) så dom var lite suddiga men jag tycker att dom är ganska bra.
Så jag kan (eller kanske kunde är ett bättre ord) teckna med blyerts också. :)



Jag har alltid haft ett stort konstintresse. Det fick jag bevisat när jag vände på blocket och tittade från andra hållet. Där hade jag satt in bilder av konstnärer jag gillar och skrivit lite info om dom.


Överst vänster: Blyertsteckning av Gustav Klimt
Överst höger: "Drawing of a womans head" av Leonardo da Vinci
Nederst vänster: Detalj av målning (vet tyvärr inte titeln) av Amedeo Modigliani
Nederst höger: "Cats on a red cloth" av Frans Marc

1 kommentar:

Anonym sa...

Fasen så snyggt du har fått fram former och veck i kjolen! blir riktigt avis