lördag 17 januari 2009

Inte vad jag planerat....

Kartongerna med julsaker stod fortfarande i hallen. Behovet av att dammsuga var högt. Jag hade flera delprov på min kurs att plugga inför och det var grejer högt och lågt i hela lägenheten.
Min plan var: Att åka och ge plasma efter jobbet och sen hem och städa och fixa så det var klart och jag slapp spendera helgen att göra allt det tråkiga.
Så blev det inte.

Jag åkte och gav plasma men det strulade med maskinen, jag blev helsnurrig och blodtrycket rasade ner till väldigt lågt. Det är ju sånt som kan hända, räcker med att man har ätit eller sovigt dåligt, man är stressad, ja vad det nu kan vara. Problemet denna gång var att det kom så mycket snabbare än vanligt och det släppte aldrig.

Det var våt handduk på pannan, öppna fönstret, filtar över kroppen och 3-4 sjuksköterskor som sprang runt mig och gjorde allt dom kunde för att hjälpa. Det gick över. Jag kunde sakta ställa mig upp.
Jag blev snurrig igen. Upp i stolen med benen högt upp, saft och mera saft. Jag började sänka fötterna igen men blev lika snurrig och illamående igen. och så höll det på.
Efter att ha suttit i över 1 timma, hällt i mig flera muggar med saft och ätit 2 mackor kunde jag äntligen resa mig upp och gå ut till "fikarummet".
Där satt jag i ungefär en kvart när jag började få känningar igen.

Det slutade med att personalen på blodcentralen fick hämta en säng och köra mig till akuten. Där gjorde dom en massa prover, EKG, temperatur, puls och, för säkert 15:e gången den kvällen, blodtryck som fortfarande var lågt. Sen gav dom mig dropp och där fick jag ligga.

Vad hade hänt då?
Jo jag fick en hematom i armen där nålen satt. Blodtrycket sjönk väldigt lågt och sen fick jag en vaskulär insufficiens.
När blodtrycket sjunker ska hjärtat börja pumpa fortare för att få upp det igen. Men när man får en vaskulär insufficiens börjar hjärtat göra tvärtom istället, alltså pumpa saktare. Inte så bra.

Kom till USÖ (universitetssjukhuset Örebro) 17.30 och fick åka hem med sjuktaxi ca 23.30.
Och då fick jag inte åka hem utan till föräldrarna (som jag fick ringa till eftersom jag naturligtvis inte kunde köra hem bilen själv) för jag fick inte vara ensam och kunde inte sova hemma i lägenheten.

Sov några timmar, åkte till jobbet kl 8, kurs fram till 16.00. Åkte hem, lämnade en väska, packade en annan och åkte till Lisa för årets första syjunta. Hem igen på kvällen och stupa i säng. Och jag var väldigt trött och frusen hela dagen.

Nu är det lördag och (nästan) alla saker jag skulle ha klart tills idag är fortfarande ogjorda. Ikväll ska jag bara ligga i soffan, ta igen mig, titta på handboll (Heja Sverige!!), titta på en film och äta smågodis (som jag tycker att jag absolut är värd efter allt som hänt).

Sensmoralen: Gör inga planer! Dom går ändå bara åt skogen.

Trevlig helg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men fy så otäckt som hände med dig när du gav blod. Skönt att du mår bättre igen.

Kram

kajsamaria sa...

yikes! skönt att höra att du lever... kraaaam! (du var VERKLIGEN värd smågodis!)